lördag 20 november 2010

Bak och shoppingmys...

"Schackrutor"- helt vanlig mördeg, men naggande god!*fniss*
 Började dagen med ett litet "kakbak". Mördegskakor är superlätt och snabbt, vilket passar mig perfekt.
4½ dl vetemjöl
1 dl socker
200g smör
Blanda i en bunke och knåda samman till en deg.

Dela degen på hälften, och smaksätt degarna efter fantasi och förmåga =)
Jag valde det klassiska kakao och vanilj, men så här i juletider kan man alltid testa exempelvis kardemumma, kanel eller citronskal...
Rulla ut fyra längder och varva dem om vartannat. Låt sedan stå kallt ca 15 min. (kan sparas i timmar om så önskas, men risken är att man endast hittar smulor kvar på plåten när man väl ska baka färdigt) Hihi!


Skär upp i ca 0,5 cm tjocka skivor.
In i ugnen ca 10 min, 175- 200 *C



Eftermiddagen har spenderats i Säter tillsammans med Ellen och två av våra goa vänner.
Underbara Glasverandan.se hade visning av sitt utbud i mysig hemmamiljö. Vintervisningen är snart slut för i år, men jag vill verkligen tipsa Er om att boka plats på sommarvisningen i juni! Såå mysigt hem och vackra saker till bra priser! Vi ska visa våra fynd en annan dag!

Ha en underbar lördagkväll!
Kram
Jennica

Inga kommentarer: